Aass Bryggeri ønsker å beholde posisjonen på juleøl – lanserer nytt juleøl

Sist redigert: 2018-11-05 kl.19:43, SteWo

Disse dagene lanseres juleølene i butikker over hele Norge. I 2017 ble Aass Bryggeri sitt juleøl i butikkstyrke Norges mest solgte etter å ha vært nummer 2 noen år. Der ønsker Aass Bryggeri å bli værende. Nytt i 2018 er at Aass Bryggeri lanserer en ny juleølvariant for butikkene, i tillegg til juleølet som var Norges mest solgte i 2017.

Det er første gang på nesten 15 år at Aass lanserer et nytt juleøl for butikkene. Målet er denne gang å ta tilbake de gode terningkastene. Produktsjef Leif Eliassen forklarer:
"På 90 tallet, når Aass Bryggeri dominerte de høye terningkastene på juleøl, besto tester av 6-7 bryggerier og 10 ølsorter. I dag består en test av opp mot 100 ølsorter og konkurransen er mye skarpere. Hva som i testpanelets øyne er et godt juleøl har også endret seg. Det er de mer spesielle ølene som vinner tester i dag."

Det nye juleølet har fått navnet Bryggerimesterens juleøl og har vært jobbet med siden februar. Som navnet tilsier har Bryggerimesteren ved Aass, Rune Skuland, og leder for Pilotbryggeriet ved Aass, Gard Karlsnes, fått frie tøyler hva ingredienser angår. Det resulterte i et testbrygg som fikk tommel opp fra Drammens ølets venner i mai.

Bryggerimesteren støtte riktignok på noen utfordringer:
"Problemet var å skalere det opp til volumet som kreves i dagligvare. Blant annetinneholder brygget store mengder råvarer som ikke normalt benyttes så ofte ved bryggeriet. Det ligger derfor mye håndverk bak akkurat dette brygget."

Emballasjen er designet av drammensbyrået Deon og ølet kommer kun som en 0,33 boks. Selve ølet er et overgjæret, mørkt og fyldig juleøl tilsatt appelsin, vanilje og kanel.
"Det smaker sterkere enn 4,7 % vol. alkoholstyrke. Det pleier å være et godt tegn for et juleøl", avslutter Produktsjefen.

Bryggerimesterens juleol singelBryggerimesterens juleol 6pk

SFbBox by psd to wordpress